Wat is een hernia?

By : -

Wat is een hernia?

Om goed te begrijpen wat een hernia is, moeten we er vooreerst de medische omschrijving op naslaan. Een hernia wordt veroorzaakt doordat de ringen die de tussenwervelschijven omgeven gaan scheuren of breken. Wanneer dit het geval is, komt de kern van die tussenwervelschijven of discus naar buiten en vormt die een uitstulping. Het is die uitstulping die hernia wordt genoemd.

Oorzaken en symptomen van een hernia

Meerdere oorzaken kunnen aangeduid worden als we het hebben over een hernia. Deze kan genetische oorzaken hebben, kan ontstaan door zware rugbelastende werkzaamheden of kan optreden na een plotse draaibeweging of hij zwaar tilwerk. Ook een chronisch gebrek aan beweging, langdurig zetten of een slechte spierconditie kunnen aan de basis liggen.

Hoewel een hernia steeds dient vastgesteld te worden door een arts, zijn er toch bepaalde symptomen die de pati├źnt zelf al in de richting van hernia kunnen doen denken. Hernia kenmerkt zich in eerste instantie door een hevige pijn in de rug, veelal de onderrug. Daarbij kan een uitstralende pijn naar bijvoorbeeld de benen worden waargenomen. Andere, vaak minder opvallende symptomen, zijn verminderde peesreflexen, het zich minder goed kunnen bukken en een hevigere pij bij het uitrekken van zenuwen.

Bij rugpijn is het dus belangrijk tijding een arts te raadplegen die snel een diagnose kan stellen en een aangepaste behandeling kan opstarten. In het geval van een hernia zal eerst getracht worden te werken met manuele behandelingen zoals kinesitherapie. Bieden deze behandelingen geen of onvoldoende soelaas, kan overgegaan worden tot operatieve behandeling.

Tag :#, #